Digitala budskap möter bilisterna på motorvägen

Här på motorvägen mellan Sundsvall och Birsta, kommer de nya skyltarna att finnas, i både norrgående och södergående riktning.

Affärsidén är skapa en kanal för digital marknadsföring längs en av Sveriges mest trafikerade vägar, motorvägen mellan Sundsvall och Birsta.
– Tekniken gör utomhusreklam tillgänglig för nya målgrupper, säger initiativtagaren Ante Sladic.

6

meter långa och 3,5 meter höga digitala skärmar kommer att möta bilisterna på motorvägen norr om Sundsvall, både i norrgående och södergående riktning. Redan i mitten av maj kommer initiativtagaren Ante Sladic , Visual Standard, att ha skyltarna i drift.
– Det här är en idé som jag har funderat på i många år. Nu är tiden mogen, tekniken har utvecklats och jag har avtal med markägare på två optimala platser på båda sidor om motorvägen, säger han.

Knivskarp upplösning

Digitala vägskyltar med annonsbudskap finns i dagsläget framförallt i storstäderna.
– Det är kul att vi kan introducera det här i Norrland och Sundsvall. LED-skärmarna har mycket bra upplösning och bilderna blir knivskarpa. I överenskommelse med Trafikverket kommer vi att visa rullande budskap med statiska bilder från både lokala annonsörer och stora rikstäckande kunder.
Intresset har också varit stort, inte minst lokalt.
– I dagens fragmenterade annonsmarknad där det blivit allt större konkurrens om utrymmet söker kunderna efter nya lösningar. Det här är en perfekt kanal för exempelvis handeln i både Birsta och Stenstan, men kommer också funka bra för event, hotell, bilhandel med mera.
Exponeringen är mycket bra, menar Ante Sladic.
– Vi talar om en av Sveriges mest trafikerade vägavsnitt med cirka 28 000-30 000 fordon per dygn.

Enklare att synas

Tekniken gör också att utomhusreklam görs tillgänglig för nya kundgrupper.
– Det blir enklare och billigare att hantera olika budskap och de går snabbt att byta eller att skräddarsy efter kundens behov och önskemål.
Investeringen i de två skärmarna ligger på över en miljon kronor och Ante Sladic har redan planer på att sätta upp fler.
– Jag har en hel del andra intressanta platser där samma koncept skulle fungera bra, men först blir fokus på att lansera tjänsten här i Sundsvall , säger han.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here