Elin vill utveckla branschen med digital mötesplats

Elin Sjöström är frisörföretagaren som utvecklat ett nytt affärssystem och community för branschen. I juni inleds de första skarpa testerna och lanseringen av den nya plattformen sker i höst. Foto: Anna Thors

Nyligen invigde Elin Sjöström en ny salong på Storgatan i centrala Sundsvall. Hon driver också startupbolaget Voady som lanserar ett nytt affärssystem för skönhetsbranschen.
– Jag vill förändra branschen och göra frisöryrket mer attraktivt, säger hon.

Voadys affärsidé är en digital plattform där salonger, leverantörer och kunder kan mötas i ett affärssystem som samtidigt underlättar administrationen.
– Vi vill skapa ett system som är bättre anpassat efter frisörernas behov vilket gör att de kan använda sin tid mer effektivt och öka sin lönsamhet, säger Elin Sjöström.
I dag ägnar frisörerna mycket tid åt att konsultera kring vilka behandlingar kunden vill ha. Utbudet blir allt större och det kan vara svårt för kunderna att välja rätt i de långa menyerna i salongernas online-bokning.

Medvetna kunder

– Kunderna är också mycket mer medvetna och pålästa idag. Genom bilder, influensers och filmer i sociala medier ser de nya tekniker vilket ställer större krav på oss frisörer. Hela tiden utvecklas också nya produkter och tekniker.
Via olika system med onlinebokningar som många salonger har, kan kunden visserligen själva boka olika behandlingar, men det kan vara svårt att boka rätt tid, vilket kan skapa irritation och i slutändan diskussion om priset
– Vår tjänst ringar in det kunden vill ha och ger en mer precis konsultation, som gör att det blir lättare att planera behandlingarna i förväg och ger kunden en offert innan bokningen går igenom, säger Elin Sjöström.
Plattformen innehåller förutom bokningar även kassa- och personalsystem.
– Det krävs mycket att driva ett framgångsrikt frisörföretag och då många är fåmansbolag så hoppas vi att vi kunna förenkla och underlätta deras vardag.
Men Voady siktar på att bli mer än bara ett affärssystem för frisörerna.
– Vi vill skapa en community för skönhetsbranschen, där leverantörer, kunder och frisörer kan mötas och inspireras. Här ska frisörerna kunna presentera sig, kommunicera med kunderna, ta emot förfrågningar och bokningar. Kunderna får också egna sidor där de kan dela bilder och göra moodboards.

Privat riskkapital

För att utveckla sin affärsidé har Elin Sjöström fått hjälp av inkubatorn på BizMaker. Hon har även tagit in riskkapital i form av en miljoninvestering av en privat affärsängel. De första skarpa testerna inleds i juni då hennes egna salonger och ett antal andra börjar använda en första version av systemet. Skarp lansering planeras i höst.
– Vi ser en jättestor potential. Det finns inget liknande i dag. Vi har också fått mycket positiv feedback från branschen. Det är en tjänst som många väntat på.
2012 öppnade Elin Sjöström sin första salong i Sundsvall. Sedan fick hon erbjudande om att ta över ytterligare en salong i Sundsvall. Verksamheten växte och i dag driver hon salonger även i Timrå, Umeå och Stockholm.
– I alla mina salonger har jag handplockat de anställda. För mig är det jätteviktigt att skapa en miljö där vi tar hand om kunderna. Och jag vill ha ett team som har samma känsla för bemötande.

I april öppnade Elin Sjöström sin nya salong i Sundsvall, och fick i ett slag mer än dubbelt så stora lokaler. Foto: Anna Thors
Eget koncept

I branschen är det vanliga endera att man hyr stol eller är anställd. Elin Sjöström har utvecklat ett eget koncept som bygger på provision.
– På det sättet blir alla i teamet engagerade i verksamheten, men kan ändå styra sina arbetstider och hur mycket de vill jobba.
Att ha en stor kedja med salonger är egentligen inget som Elin Sjöström strävar efter.
– Nej, men när chansen kommit upp att över en salong så har jag tagit den. Vi har vuxit snabbt, men alltid med lönsamhet, så det finns ett affärstänk i det jag gör även om jag har svårt att säga nej och brukar fråga mig själv: Vad är det värsta som kan hända?
Det är kanske också därför som hon mitt i utvecklingsarbetet med Voady tog steget och flyttade sin salong i Sundsvall till nya och dubbelt så stora lokaler.
– På sikt kan vi växa. Här finns plats för tio frisörer. I dag är vi sex.
De nya lokalerna, på Storgatan, som tidigare innehöll en klädbutik, stor klara i april, och Elin Sjöström har redan väckt uppmärksamhet och utmanat regelverket vad en salong kan vara för något.
– Vi vill servera luncher, mat och även ett glas vin till våra kunder. Att få en matbit medan håret färgas och något att dricka till.
Men här sätter kommunens byråkrati och alkoholtillstånd käppar i hjulet.
– Jag har inte givit upp idén utan håller på att läsa regelverket för att se om vi på något sätt skulle kunna bedömas som ett slutet sällskap och därmed få tillstånd att servera även alkohol, säger Elin Sjöström.

Team som orkar

Med startupbolaget Voady har hon ställts inför helt andra utmaningar där det handlar om att bygga ett digitalt system.
– Det är varit fantastiskt roligt med utvecklingsarbetet och delvis en ny värld för mig att jobba med systemutvecklare och designers.
Hon påpekar också vikten av att ha ett bra team är avgörande för att man ska kunna lyckas som startup.
– Det handlar mycket om att orka. Det finns många hinder och utvecklingssteg som måste tas och man får egentligen aldrig pusta ut och känna att vi är klara. Om vi landar en leverantör eller en finansiär så kan vi vara glada i tio minuter, sedan måste vi sätta igång med nästa steg.
Och drivkraften finns där naturligt.
– Jag tänker ofta: Hur skulle man kunna göra det här bättre? Och jag tycker det är roligt att förverkliga drömmar och visioner. Inget är omöjligt, säger hon

Elin Sjöström

Ålder: 30 år
Familj: Sambo, dotter och bonusbarn
Bor: Bor både i Sundsvall och Umeå och pendlar emellan
Gör: Frisör och entreprenör. Driver fyra frisörsalonger på lika många orter och utvecklar affärssystemet Voady för branschen där de första skarpa testerna drar i gång i juni

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here