Läderväskor som förändrar världen

Tulin Hossain och Anders Sandlund driver väskföretaget Sandlund/Hossain tillsammans, Tulin från Bangladesh och Anders från Härnösand.

Med hjälp av cowfunding och schyssta villkor ska deras kvalitetsväskor hjälpa till att minska fattigdomen i Bangladesh. Från huvudkontoret i Härnösand är Sandlund/Hossain redo att förändra världen.
– Det är långsiktigt arbete, där vi lägger en tegelsten varje dag, säger vd Anders Sandlund.

Vi hinner bara in genom dörrarna till Sandlund/Hossains kombinerade kontor och showroom i gamla Tobaks lokaler i Härnösand innan telefonen ringer. Det är Anders Sandlunds kompanjon, Tulin Hossain i Bangladesh, där företaget har sin tillverkning.
– Jag gillar Härnösand och vi försöker att sköta så mycket som möjligt härifrån. Men vi ringer eller skajpar varje dag, säger Anders Sandlund om sin medgrundare och partner.
De första väskorna i den egna kollektionen lanserades våren 2016, men historien börjat betydligt tidigare än så. Redan 1899 startade Anders Sandlund farfars far ett garveri i Böle utanför Piteå, som än i dag garvar med gamla och hållbara metoder med den fjärde generationen vid rodret.

Långsiktiga mål

Kopplingen mellan Sverige och Bangladesh uppstod på 70-talet när Anders Sandlunds föräldrar arbetare med biståndsprojekt i landet under ett par år. De blev bekanta med Tulins föräldrar och höll kontakten. Genom åren blev också Anders och Tulin vänner 2006 började de arbeta tillsammans och Tulin blev ansvarig för produktionen i Bangladesh.
I tio år producerade de väskor för andra varumärken, innan de bestämde sig för att starta eget.
– Alla pratar om hållbarhet, men tyvärr får kortsiktiga lönsamhetsmål styra allt för ofta, något som går ut över kvalitet och miljötänk. Vi bestämde oss för att jobba på ett annat sätt och göra våra egna väskor under vårt egna varumärke, säger Anders Sandlund.
Målsättningen har hela tiden varit att visa att det går att kombinera hållbarhet och långsiktigt engagemang med att driva ett kommersiellt lönsamt företag.
– Alla företag och varumärken har också ett ansvar att vara med och utveckla de platser vi verkar i. De som inte har en hållbar affärsmodell kommer inte att finnas kvar. Och det bästa sättet att hjälpa är att skapa riktiga jobb med bra villkor.

Möjligheter online

Sandlund/Hossain omsatte cirka 6,5 mkr under 2018, mer än en fördubbling jämfört med året innan.
Drygt 90 procent av omsättningen kommer från den svenska marknaden. Väskorna säljs främst genom den egna e-handeln, men även via event och popup-butiker.
– Att finnas online ger fantastiska möjligheter. Vi kan med minimal marknadsföring nå ut, samtidigt är vi en del av ett enormt brus där konkurrensen är stenhård om kundernas uppmärksamhet. Då blir det ännu viktigare att du har en genomtänkt och långsiktig affärsmodell.
– Vi tillverkar snygga väskor av gedigen kvalitet till ett bra pris. De som köper våra väskor ska inte behöva sätta sig in i certifieringar, vår vegetabiliska process, vattenanvändning eller villkor för arbetarna. Att våra väskor gör gott blir en extra bonus för den som vill sätta sig in i det.
I Bangladesh bygger man nu ett nytt garveri som bli ett föredöme vad gäller miljötänk och hållbarhet.
– Vi vill bygga världens miljövänligaste läderproduktion för att visa att det går. Vi använder hållbara processer för att minimera vatten, kemikalier och energiåtgång.
Sandlund/Hossain har även startat Cowfunding, ett initiativ för att skänka en ko till fattiga familjer. Initiativet har dragit in över 800 000 kronor, vilket gör att 250 familjer i Bangladesh har fått en ko.
– Kon förser familjen med gödsel och i slutändan får familjen motsvarande en årsinkomst för köttet. Familjerna får skötselkurser och veterinärhjälp. Vi får skinnet från ett välmående djur och en spårbar produkt av hög kvalitet.

Bidra till utveckling

Bangladesh är ett land med stora utmaningar men också ett land som haft en stark ekonomisk tillväxt under de senaste tio åren vilket lyft många människor ur fattigdomen.
– Genom att finnas på plats kan vi bidra till utvecklingen och bli ett föredöme för andra. Det är ett långsiktigt arbete och vi har lärt oss att förändring tar tid.
De har också funderat på hur vi konsumerar och hur förändra våra konsumtionsmönster.
– Jag tror inte att vi kommer att sluta shoppa men vi kommer att behöva handla mer hållbart, köpa förre prylar men av högre kvalitet som håller längre, som våra väskor.
Tillväxten i företaget sker främst med egna medel och satsningen är långsiktig.
– Att bygga en verksamhet måste få ta tid. Vi lägger en tegelsten om dagen. Vi har funnit i hundra år och ska finnas i hundra år till, minst, säger Anders Sandlund och visar en bild i mobilen.
Den föreställer Anders och Tulins söner iförda varsitt förkläde i läder. Framtiden tycks säkrad på mer än ett sätt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here