Läget vid Sundsvallsbron lockar långväga kunder

Joakim Molin tror på området runt södra brofästet. – Vi har ett bra skyltfönster från motorvägen och det är enkelt för våra kunder att hitta hit, säger han. Foto: Anna Thors

Södra brofästet i Sundsvall håller på att utvecklas till ett nytt handelscentrum med fokus på bilar och mc.
– Vi tror på området, säger Joakim Molin på Molin Bil som var först att etablera sig vid Sundsvallsbrons södra del.

Södra brofästet växer fram som en ny handelsplats. Först ut var Molin Bil med sin jättesatsning med en drygt 7 000 kvadratmeter stor anläggning som invigdes förra året. Granne finns nu även nya Peugeot Center och på tomten intill Molin byggs två tankstationer, Ingo och Tanka. Dessutom syns de gula byggkranarna från mc-försäljaren North-bikes nysatsning nästgårds. Här blir det 6 000 kvadratmeter nya lokaler, som även innefattar en ny Harley Davidson butik.
– Jag tror mycket på det här området. De viktigaste kriterierna för vår etablering var att det ska vara lätt att hitta och helst ligga intill någon av de stora Europa-vägarna. Här finns vi intill både E4 och E14 samt Sundsvallsbron som knyter ihop stans norra och södra delar. Intill på Kuben finns också flera andra bilhandlare och vi kan dra kunder till varandra, säger Joakim Molin.

Hemleverans och hotell

Läget vid bron gör det också lättare att locka långväga kunder.
– Vi är den största anläggningen för BMW och Mini i norra Sverige och vårt stora utbud gör att kunder kan åka ganska långt. Att erbjuda hemleverans eller boende på hotell i Stenstan är därför också en del i vårt koncept.
Bilmarknaden har varit mycket god under flera år och Molin Bil har också ökat sina marknadsandelar efter flytten. Men det har inte saknats utmaningar.
– Den extrema vintern har medfört extra kostnader på grund av all snö. Debatten om diesel har naturligtvis påverkat oss på gott och ont liksom det nya bonus malus-systemet som infördes den 1 juli, säger Joakim Molin.
Allmänt spås nu en nedgång i konjunkturen, både allmänt men även för bilförsäljarna, men Joakim Molin är inte orolig.
– Vi har fortfarande en bra marknad. Det vi gör här är en långsiktig och hållbar satsning tillsammans med BMW. Vi har byggt för framtiden.
En strategi är också att ständigt bredda erbjudandet.
– Vi jobbar för att skapa mervärde för våra kunder. Verkstad, egen miljösälkrad biltvätt, däckhotell, recond och biluthyrning in-house. Vi har också ett eget gym med havsutsikt som våra kunder kan använda, säger Joakim Molin.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here