Sundsvallsföretag testar AI-teknik i butik

AI
Individ har sjösatt sin första testpilot med sin AI-teknik för kunddata i ett köpcentrum i Stockholm.

Startupbolaget Indivd i Sundsvall ligger i teknisk framkant med sin AI-teknik för datainhämtning kring kundbeteenden i butik. Nu gör företaget de första skarpa testerna.

V

ärldens fysiska handel står inför en omdanande strukturell utmaning i skuggan av e-handels utbredning.
– Den fysiska handeln har insett att även den behöver samla in data för att bättre förstå hur, vad och var deras kunder vill handla. Samtidigt är denna möjlighet mer begränsad i fysiska miljöer än online, Fredrik Hammargården, kommersiellt ansvarig på Indivd.

Massiv inhämtning

Grundarna av Individ har under tre år utvecklat en alternativ privacy-vänlig teknologi för datainhämtning.
– Vi ser idag en massiv insamling av personuppgifter i samhället. Det mesta vi gör idag bevakas online, via mobiltelefoner och genom ansiktsigenkänning. Olika appar används för att registrera våra rörelser och beteenden, vilka intressen vi har och vilka vi umgås med, säger Fredrik Hammargården och fortsätter:
– Som en motvikt till denna integritetskränkande datainsamling har vi under flera år ägnat oss åt forskning och utveckling i syfte att ta fram världens första anonymiseringsteknologi för bilddata, där vi använder butikernas befintliga kameror för att samla in och omedelbart anonymisera bilderna.

Anonym teknologi

Den första testpiloten har installerats i Best of Brands butik i en galleria i Stockholm. Dess vd Markus Näsholm menar att är en naturlig del av bolagets strategi att bli en omnikanal och skapa en sömlös övergång mellan handel online och i fysisk butik.
– Vi gör detta för att vi vill skapa kundnytta och en bättre shoppingupplevelse. Vi vill att kunden ska vara i fokus och vill därför skapa ett mer kunddrivet sortiment och ett mer anpassat kundvarv. Det är våra besökare som ska få styra vad de vill ha och hur butiken ska se ut. Därför vill vi lära oss och förstå deras köpbeteenden, livsstilar och behov bättre, säger han.

Godkänd för butiker

Behandling av bilddata genom användningen av tekniken har tidigare i år granskats och godkänts av Datainspektionen för att användas i butiker.
– Den första testpiloten startas nu närmast i Best of Brands lokaler i Sickla i Stockholm och där ansluter vi 56 av butikens befintliga kameror till tekniken. Därefter är fler testpiloter aktuella att presenteras senare under hösten, säger Fredrik Hammargården.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here