Accelerator ska ge nya arenaupplevelser

I det nya programmet Arena Experience Accelerator ska entreprenörer med digitala idéer inom eventbranschen vaskas fram.

Kramforsföretaget Bluecom och BizMaker har startat en ny accelerator för eventbranschen. Tanken är att hitta affärsidéer som med hjälp av digitala lösningar kan förhöja upplevelsen vid olika evenemang.

Tre bolag har antagits till pilotomgången, två från från Umeå och ett från Stockholm.
– För oss på Bluecom är det intressant att vara med och hitta nya spännande lösningar för våra kunder. Vi kommer att ha en rådgivande roll och hjälpa till med kontakter och teknik, säger Karl Hellström, konsultchef på Bluecom.

Digitala verktyg

Han påpekar att det finns många möjligheter att öka upplevelsen på plats genom att addera någonting nytt med hjälp av digitala verktyg.
IT-företaget Bluecom har bra erfarenhet av publika evenemang och levererar bredband, wifi och IT-tjänster till alla arenor inom SHL- och Hockeyallsvenskan. Andra event där Bluecom levererat nätverkslösningar är skid-VM i Falun och O-ringen.
– Det vi hoppas få se hos företagen är en kreativitet, att man tänker utanför ramarna och presenterar något som ingen tänkt på förut eller paketerat på nytt sätt, säger Karl Hellström.
Programmet som kallas Arena Experience Accelerator ger start-ups från hela landet hjälp med att utveckla affärsidén och strategiskt stöd att få ut produkten på marknaden.

Ger mervärden

Bland de tre som är med finns Zlingit, som har utvecklat en app som publiken kan använda under matchen för att till exempel rösta fram matchens lirare, läsa nyheter, statistik och matchprogram och även delta i utlottningar.
Handla.io tillhandahåller appen Treasure, som är fylld med digitala aktiviteter i augmented reality. Aktivitetsplattformen innehåller en rad olika aktiviteter, till exempel digitala skattjakter, som kan anpassas utifrån ålder och event.
Det tredje företaget, Stagecast, har utvecklat en upplevelsedesignplattform där man genom mobiltelefonen kan delta både före, under och efter showen. Det kan handla om interaktiva frågesporter, ljusshower, omröstningar eller fotocollage.
– Gemensamt för alla tre är att deras affärsidéer ger arenabesökare ett mervärde. Två av företagen jobbar med ”fan engagement” med klubbar och sponsorer och en jobbar mycket med skattjakter, som även kan användas på större områden utomhus, säger Cecilia Nordlund, affärsrådgivare på BizMaker och projektledare för Arena Experience Accelerator.

Växande bolag

Upplevelseindustrin är global och växer för varje år, och hon ser därför ett stort värde i acceleratorn och goda möjligheter för bolagen att nå ut med sina innovationer på större marknader.
– Det är jätteintressant om vi kan få fram bra växande bolag inom den här branschen för det finns fantastiska internationella möjligheter för dem. Vi hoppas verkligen att bolagen tar tillvara på det acceleratorn erbjuder och att de passar på att knyta nya kontakter med människor utanför sitt eget nätverk, säger Cecilia Nordlund.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here