Andreas ska sälja Höga Kusten på export

Andreas Olsson har fått en nyckelroll i projektet Höga Kusten på Export, vars syfte är att öka andelen utländska besökare.
– Vi bor i ett fantastiskt område som har många produkter att erbjuda både nationella och internationella gäster, säger han.

Andreas Olsson har jobbat i cirka 15 års tid inom rese- och turistbranschen. Född och uppvuxen i Örnsköldsvik kan han sin kust och kommer närmast från uppdraget som arrendator av Sandvikens fiskeläge på Ulvön.
– Att få vara med och öka Höga Kustens exponering på våra prioriterade marknader: Finland, Nederländerna, Schweiz, Tyskland och Österrike känns stimulerande och jag trivs med att arbeta med internationell paketering, säger han.
Andreas Olsson tillträde sin tjänst hos Höga Kusten Destinationsutveckling i början på året och de första dagarna tillbringades på turism- och resemässan Vakantiebeurs i Nederländerna. Mässan är den större i sitt slag och lockar årligen över 100 000 besökare och över tusen utställare från hela världen. Tanken är att Höga Kusten ska delta i mässan nästa år.
– Det är viktigt att delta i mässor av det här slaget, att på plats möta touroperatörer och visa upp alla unika säljfördelar vi har att erbjuda. Tack vare projektet har vi nu också resurser till att exempelvis delta i den här typen av mässor, i utländsk press och i olika mediala samarbeten. Det gäller att Höga Kusten syns i de rätta sammanhangen, säger Andreas Olsson.
Han ska ta fram en strategi för hur Höga Kusten ska arbeta med exportfrågor i framtiden.
– På hemmaplan ser jag fram emot att identifiera företag och anläggningar som är exportmogna i destinationen. I vissa fall handlar det om att hjälpa de företag som inte är exportmogna idag, men vill bli det på sikt.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here