Flygnavet stärks på Midlanda

Den första reguljära flighten, en KLM från Amsterdam, landade på flygplatsen i Linköping, med trafikledning på distans från Sundsvall. Foto: Per Kustvik/SAAB

Linköping/Saab flygplats är den tredje svenska flygplatsen som får flygtrafikledning på distans från Sundsvall. Snart ansluts också den nya flygplatsen i Sälen.

Flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall-Timrå anslöts 2015 och 2017. Nu är även Linköping/Saab flygplats en del av flygtrafikledning på distans som leds från Sundsvall. Senare i år kommer också Scandinavian Mountains Airport i Sälen att trafikledas från Sundsvallscentralen.
– Driftsättningen av Linköping/Saab flygplats innebär att Sundsvall och Västernorrland ytterligare stärker sin roll som ett av naven för flygtrafikledning på distans i Sverige, säger Per Kjellander, operativ chef på LFV.
Tekniken är ett resultat av ett samarbete mellan LFV och Saab. LFV utarbetar och utvecklar de operativa koncepten medan Saab står för de tekniska lösningarna.
Linköping/Saab flygplats blir den första distansledda flygplatsen med både civilt och militärt flyg. Det gör luftrummet mer komplext och ställer ännu större krav på systemets förmåga.
– Det här är en viktig milstolpe på vägen mot framtidens lokala flygtrafikledningstjänst. Jag är nöjd med att vi nu kan börja använda distansledd flygtrafikledning på vår egen flygplats, säger Per Lindblad, vd Saab Airport.
Ett andra nav för flygtrafikledning på distans i Sverige växer fram på Arlanda där LFV och Swedavia ska etablera distansledd flygtrafikledning för fyra av Swedavias flygplatser.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here