SM-veckan i Sundsvall omsatte 37 miljoner

Den turistekonomiska omsättningen under SM-veckan beräknas till 33 miljoner kronor.

37 miljoner kronor i omsättning. 71 000 besökare, höga tittarsiffror och 95 utdelade guldmedaljer.  Det är några av noteringarna när SM-veckan i Sundsvall har sammanfattats.

Det är Upplevelseinstitutet som på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Sundsvalls kommun har utvärderat SM-veckan i Sundsvall.
Veckan genererade en turistekonomisk omsättning på cirka 33 miljoner kronor. SM-veckan har också förekommit i 2 894 artiklar under den bevakade perioden januari-februari 2019. Annonsvärdet beräknas till drygt 99 miljoner kr.
– Det har varit väldigt glädjande att när SM-veckan firar 10 år, få återvända just till Sundsvall där allting började vintern 2009. Mycket har hänt på 10 år och utvärderingen från SM-veckan i Sundsvall är ett kvitto på att SM-veckan fortsatt utvecklas och är ett populärt evenemang, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

Idrottsfest – en tittarsuccé

Tittarsiffrorna för SM-veckan i Sundsvall låg på en hög nivå. SVT hade flera toppkvartar på över 800 000 tittare, med 831 000 som högsta notering.
– I tider då tv-tittandet minskar ökar SM-veckan. Det är imponerande och visar att tittarna gillar denna idrottsfest, där variationen av sporter är stor. Vi gläds också åt att allt fler läser om och ser SM-veckan på svt.se och svtplay.se. Under veckan i Sundsvall passerade vi för första gången en miljon besök, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.
Några av de viktigaste effekterna för en värdstad är, enligt den intervjustudie som genomfördes av HUI förra året, förutom ökade intäkter till näringslivet (turistekonomisk effekt) också ökad medborgar-/invånarstolthet, förbättrad lokal samverkan samt möjlighet att nå nya målgrupper.
– Innan evenemanget så pratade vi mycket om att SM-veckan ska genomsyras av stolthet, och bidra till ökad stolthet, och det tycker jag att vi har lyckats med. Detta evenemang är frukten av fantastiska insatser från både föreningar, volontärer, projektgrupp och alla andra som har varit involverade, säger Åsa Bellander, kommundirektör i Sundsvall.

10-årsjubileet fortsätter i Malmö där -SM-veckan sommar arrangeras 26 juni – 2 juli. Nästa år arrangeras SM-veckan vinter i Luleå och Boden och SM-veckan sommar i Halmstad

SM-veckan i siffror

Antal idrotter: 24
Antal utdelade guldmedaljer: 95
Antal unika besökare: cirka 30 000
Totalt antal besökstillfällen: cirka 71 000 (varje besökare har i snitt besökt SM-veckan ca. 2,4 gånger)
Antal deltagare: cirka 2 000
Antal funktionärer: cirka 1 200
Sändningstid SVT/SVT Play: drygt 60 timmar
Toppnotering, antal tittare på SVT: 831 000 (tredje högsta siffra någonsin)
Antal SVT-personal på plats: cirka 75
Antal ackrediterade journalister: cirka 100

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here