6 sätt att öka vinsten för ett småföretag

Öka vinsterna med dessa förändringar

  • Småföretagare måste ändra sina rutiner för att fokusera mer på vinsten.
  • Nästan två tredjedelar av småföretagen går antingen inte med vinst eller misslyckas med att öka sina vinster från föregående år.
  • Det finns sex nyckelstrategier som småföretagare kan använda för att minska kostnaderna, öka vinsten och förbättra sina resultat.

1. Ändra driftprocedurer

Du måste generera mer försäljning samtidigt som du minskar på kostnaderna. För att öka din försäljning, prova korsförsäljning – erbjud nya tjänster eller varor som kompletterar dina nuvarande erbjudanden.

Till exempel så kan en kiropraktor också sälja vitaminer. En annan operativ förändring som kan öka vinsten är att uppmuntra nya kunder att prova din produkt med specialerbjudanden, rabatter eller gratisprodukter.

Prova att byta till en relationsbaserad försäljningsmodell som får kunder att komma tillbaka till dig genom att erbjuda månatliga eller årliga serviceavtal, eller ett paket till ett rabatterat pris – som till exempel en serie med 10 gymbesök.

Å andra sidan, för att minska utgifterna, prova att granska dina administrativa funktioner. Finns det rutinuppgifter som du har råd att lägga ut eller eliminera för att spara pengar? Skulle det vara mer kostnadseffektivt att anlita deltidshjälp istället för en heltidsanställd för att utföra några av dessa uppgifter?

2. Håll dig synlig och nåbar

Ackrediteringar, licenser och certifieringar för ditt företag eller enskilda anställda kan skilja dig från dina konkurrenter. Ta ditt rykte online, använd sociala medier, din webbplats och en blogg för att få kontakt med kunder och skapa strategiska allianser.

Använd annonsdelning med kompletterande företag, hitta sätt att utnyttja rekommendationsförsäljning och dra fördel av affiliate-marknadsföring för att locka nya kunder till din webbplats.

Eliminera inaktuella, ineffektiva allianser som kan dra ner dig.

3. Maximera ditt kassaflöde

Ett av de bästa sätten att uppnå ett stabilt kassaflöde är att erbjuda mängdrabatt eller betalningsplaner för dina kunder.

Till exempel, istället för ett konsultuppdrag där du debiterar 1 250 kronor per timme, justera ditt erbjudande och ge kunderna en rabatterad 20-timmarsplan för 1000 kronor per timme. Även om ditt timpris blir lägre i det här fallet, så kommer du att fakturera för ett större totalbelopp i kronor och låsa in din klient för ett långsiktigt arrangemang.

Till en början kanske detta inte verkar lika lukrativt, men det etablerar en relation och håller dörren öppen för ytterligare arbete.

Underhållskontrakt för tjänstebaserade företag är ett annat sätt att skapa en ny intäktsström.

4. Effektivisera förvaltningskostnaderna

Hur effektiva är dina anställda? Hur många nya kunder får du? Hur mycket är du skyldig i kundfordringar? Frågor som dessa måste besvaras omedelbart, och för att göra det måste du automatisera din verksamhet.

Skapa ett system för anställda att komma åt och lägga till data, håll all information uppdaterad och synkroniserad, och se till att bygga in administrationstid i dina projektavgifter, timpriser eller löpande avgifter.

Automatisering gör att ditt företag kan fungera smidigt och hjälper en nedskalad arbetsstyrka att utföra mer arbete.

5. Höj marknadsföringsribban

Nätverkande betydde förr cocktails och handslag. Nu handlar det om omedelbarhet. Ge ditt företag en omedelbar närvaro genom onlinenätverk inklusive Facebook, Twitter, YouTube, Instagram och LinkedIn.

Anordna gruppmöten, försäljningspresentationer och speciella kampanjer med hjälp av webbseminarier. Erbjud självstudier, demos eller nya certifieringssessioner som webbsändningar eller poddsändningar för omedelbar nedladdning.

Mät alla dina marknadsföringsinsatser för att se vilka som är kostnadseffektiva. Du kan göra detta med en mjukvarulösning kopplad till ditt kundreskontrasystem.

6. Gör alla till säljare

Från telefon, till e-post, till möten ansikte mot ansikte, varje anställd har möjlighet att sprida ditt företags budskap och engagera sig i ett potentiellt försäljningsgenererande beteende.

Alla måste ställa upp för att hjälpa till genom att minska kostnaderna, sälja, nätverka på webben, marknadsföra och mer.

Om du kan få dina anställda motiverade att sälja ditt budskap genom att uppmuntra självutveckling genom rundabordssamtal, konferenser, lunchmöten och webbseminarier så är du på god väg att skapa en organisation som är byggd kring ökande vinster.

Kom ihåg att det alltid lönar sig att belöna dina anställda som söker fortbildning, eller som gör en extra insats för att representera företaget i och utanför arbetet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.