Målsättning är en av de viktigaste aktiviteterna du kan göra i ditt lilla företag, oavsett hur gammalt ditt företag är, var du befinner dig, hur lönsamt det är eller vad du än säljer.
Mål hjälper dig att hålla fokus och det kan förhindra att ditt företag stagnerar. Dina affärsmål hjälper dig att se framåt och skapar förutsättningar för en fortsatt framgång.
Även om vi ofta tänker på målsättning som något vi gör i början av varje år, så är sanningen att det är oerhört viktigt att arbeta med sina affärsmål hela året.
Du bör sätta upp nya mål flera gånger varje år, spåra dina framsteg och förfina de strategier du följer för att nå dina mål på en kontinuerlig basis.
För att hjälpa dig komma igång med dina småföretagsmål i år, så är här en lista över mål som har potential att förändra ditt företag till det bättre. Välj en eller två som passar ditt lilla företag, förvandla dem till SMARTA mål och skapa en plan för att ta itu med dem under de kommande månaderna.
Detta är ett mål som passar de flesta småföretag. När allt kommer omkring, vilken företagare skulle inte vilja minska på kostnaderna för att driva sitt företag? När du ställer upp det här målet för året, var specifik på hur du kommer att minska affärskostnaderna – genom att använda mer teknik, minska skulden eller förändra din verksamhet – för att få det att fungera.
Anställ din första medarbetare
Om ditt soloföretag har nått den punkt där du inte kan fortsätta att driva det på egen hand, gör detta till det år du expanderar genom att anställa en medarbetare. Ta dig tid att rådfråga din revisor och advokat för att se till att du följer alla nödvändiga regler och för att bekräfta att det nu är rätt tid för dig att anställa en medarbetare innan du går vidare.
Öka produktiviteten i ditt företag
Din produktivitetsnivå kan direkt påverka ditt resultat, så det är aldrig en dålig idé att sätta upp ett mål för att öka din egen produktivitet och ditt teams produktivitet.
Du kan bli mer produktiv genom att eliminera distraktioner under arbetsdagen, förbättra ditt sätt att använda affärsverktyg som e-post och genom att införliva användningen av produktivitetsappar.
Skapa en ny kundtjänstprocess
Hur kommunicerar du med dina kunder och säkerställer att de är nöjda med ditt företag och dina produkter och tjänster? Sätt upp ett mål som fokuserar på att göra din kundserviceprocess exceptionell, hantera kundklagomål mer effektivt eller införliva kundservice på dina sociala medier. Och glöm inte kraften i att be dina kunder om feedback för att identifiera vad ditt företag kan göra bättre.
Mer webbplatstrafik leder ofta till en ökad försäljning och kundlojalitet, vilket gör detta till ett bra mål för småföretag. Det finns många sätt att få fler ögon på din webbplats eller blogg. Börja med att skapa en strategi för att öka din innehållsmarknadsföring.
Skapa en ny produkt
Om du inte har ändrat din produktlinje på ett tag, är ett bra sätt att ge ditt företag nytt liv, genom att skapa en ny produkt att lägga till dina erbjudanden.
Tänk på feedbacken du har fått från kunder och deras köpbeteende när du kommer igång med detta mål. Du kan också överväga att ändra hur du marknadsför en befintlig produkt eftersom en ny twist ibland kan ge en äldre produkt ett nytt liv.
Det är aldrig för sent att lägga till en ny marknadsföringstaktik för ditt företag, och om du inte har varit aktiv på sociala medier tidigare så är det dags för dig att börja med det nu. Välj en social plattform och sätt upp ett mål att införliva den i din marknadsföringsplan i år.
Har du koll på vilka pengar som kommer in och går ut från ditt företag varje dag? Har du en löpande budget för att styra upp dina utgifter? Gör det här året till det år du låser dina utgifter och förbättrar ditt företags skattemässiga hälsa.
Öppna en andra butik
Om du har en fysisk butik som går bra så kan det vara dags att överväga att öppna en till på en annan plats.
Bli papperslös
Att eliminera eller minska mängden papper du använder i ditt företag kan minska kostnaderna och förbättra produktiviteten, om det görs framgångsrikt. Men kom ihåg att att gå papperslös inte är rätt för alla företag. Innan du förbinder dig till detta mål, fundera på för- och nackdelarna med ett papperslöst kontor för att avgöra om detta kan fungera för ditt företag.
Genomför en marknadsföringsrevision
Ibland fastnar vi i ”görandet” och glömmer att titta på om det vi gör är värt tiden och pengarna vi investerar i det. När var sista gången du gjorde en inventering av alla marknadsföringsaktiviteter du gör i ditt företag, och mätte graden av framgång för var och en av dem? Förbind dig till att göra en marknadsföringsrevision i år för att förbättra effektiviteten i din marknadsföringsinvestering.
Gör en grundlig SWOT-analys
En SWOT-analys är ett verktyg som hjälper dig att identifiera styrkorna och svagheterna hos ditt företag, ett nytt produkterbjudande och dina konkurrenter. Den kan användas i alla skeden av verksamheten för att hjälpa dig att avgöra vad som gör ditt företag unikt, identifiera potentiella nya områden på marknaden som är outnyttjade och utforska vad dina konkurrenter gör bättre än vad du gör. Gör en SWOT-analys i år som en del av en större process för att förbättra din beslutsförmåga.
Öka din marknadsandel
Att ta en större del av marknaden är en nyckelkomponent för att göra ditt företag mer konkurrenskraftigt och öka lönsamheten. Ett sätt att börja med ett mål att öka marknadsandelar är genom att göra marknadsundersökningar.
Skapa ett incitamentsprogram för de anställda
Att hålla uppe moralen och motivera dina anställda att arbeta hårt i ditt företag kan vara en utmaning. Detta gäller särskilt för småföretag som inte alltid har resurser att erbjuda ekonomiska incitament. Den goda nyheten är att anställdas incitament inte nödvändigtvis behöver vara ekonomiskt drivna.
Hitta nya möjligheter för nätverkande
Om du inte aktivt nätverkar i ditt lilla företag, sätt upp ett mål i år som får dig att möta fler människor och utöka ditt affärsnätverk. Du kan delta i fler konferenser, utöka ditt nätverkande online på plattformar som LinkedIn och till och med dela med dig av din expertis genom att tala vid småföretagsevenemang.
Arbeta med ditt personliga varumärke
Många gånger i småföretag är framgång beroende av företagsägaren och hans eller hennes förmåga att sticka ut i mängden. Det är därför det är så viktigt att utveckla ett personligt varumärke. Om du inte har lagt ner tid på att skapa ditt eget varumärke än, gör det till ett mål för i år och höj samtidigt din trovärdighet.
Förnya din affärsplan
Du skapade förmodligen någon typ av affärsplan när du startade ditt företag, men när tittade du på den senast? I år är det perfekta tillfället att damma av din affärsplan, se var du är i förhållande till var du förväntade dig att vara och skapa en ny plan som hjälper dig att komma ännu längre med ditt företag.
Ta en paus från ditt företag
Om det har gått ett tag sedan du tog en paus från ditt företag, så bör du överväga att schemalägga en i år. Ledigheten kan inte bara hjälpa till att minska stress och förebygga utbrändhet, utan det kan också ge dig ett nytt perspektiv som du kan använda i ditt företag när du kommer tillbaka.
Naturligtvis är det ofta lättare sagt än gjort att ta en paus – även en kort sådan – från ditt företag, men det är viktigt och kan göra mer nytta än du kan föreställa dig.