9 strategier för att växa och expandera ditt företag

Under de första åren av verksamheten är de flesta företag fokuserade på överlevnad. Att prioritera tillväxten av ditt företag är dock ett av de bästa sätten att öka chanserna att ditt företag inte bara kommer att bestå utan också bidra till ditt ekonomiska välbefinnande och en stabil ekonomisk framtid.

Vad kan du göra för att få ditt företag att överstiga den rena försörjningsnivån? Vad kan du göra för att förvandla det till det inkomstgenererande kraftpaket du föreställer dig? Liksom alla andra delar av att driva ett företag så finns det flera tillväxtstrategier som du kan prova.

Återta befintliga kunder

Att få nya kunder är inte det enda sättet att få ditt företag att växa. Många gånger är de kunder du redan har din bästa resurs för att öka din försäljning, och studier har visat att en förbättrad kundbehållning också ökar värdet på ett företag.

Kunder som redan har köpt av dig en gång är mer benägna att göra det igen, särskilt om de har en positiv kundtjänstupplevelse. Fånga upp kontaktinformation och shoppingpreferenser för engångskunder. Använd sedan den informationen för att ställa in ditt marknadsföringssystem så det omvandlar dem till återkommande kunder.

Att implementera en blandning av strategier för att både behålla gamla kunder och skaffa nya kommer sannolikt att ge den bästa tillväxten för de flesta företag.

Be om rekommendationer

Att locka nya kunder till ditt företag är naturligtvis aldrig ett dåligt tillvägagångssätt. Ett sätt att göra det är att be dina nuvarande kunder om rekommendationer.

Dessa kunder är redan din målmarknad, vilket betyder att människor i deras sociala eller arbetskretsar sannolikt också är din målmarknad. Detta gör dem till en stark tillgång för att ge dig nya kunder.

Men att anta inte att dina kunder automatiskt förmedlar ordet om ditt företag för att öka din kundbas. Du måste aktivt söka rekommendationer.

Beroende på typen och storleken på ditt företag kan du:

  • Fråga nöjda kunder om de känner någon annan som skulle vara intresserad av dina produkter eller tjänster.
  • Uppmuntra till rekommendationer med en rabattkod.
  • Uppmuntra kunder att dela och tagga ditt varumärke på sociala medier.

Tänk på dina kostnader

Att öka ditt resultat är nyckeln för att din verksamhet ska växa. Om du utökar din andel av marknaden men fortsätter att öka på dina kostnader så kommer du faktiskt inte att ha några pengar kvar att investera i ditt företag eller göra en vinst på.

Så medan du letar efter sätt att växa, var uppmärksam på kostnaderna för att driva ditt företag och få ut dina produkter eller tjänster till kunderna. Att sänka dessa kostnader kan vara ett effektivt sätt att ge ditt företag det kassaflöde som det behöver för att växa och stabiliseras.

Det finns två huvudsakliga metoder för att minska kostnaderna:

  • Avveckla låginkomstprodukter eller eliminera lågpresterande tjänster.
  • Förbättra din lageromsättning genom ny marknadsförings- och försäljningstaktik.

Var noga med att inte sänka kostnaderna på ett sätt som påverkar din kundservice eller medarbetarnöjdhet. Nöjda kunder och entusiastiska medarbetare är båda viktiga drivkrafter för affärstillväxt. Att minska kostnaderna inom dessa områden kommer i slutändan att skada ditt företags förmåga att expandera, även om de ger dig mer kassaflöde på kort sikt.

Utöka din marknadsräckvidd

Det finns flera sätt att få ditt företag att växa genom att göra din produkt eller tjänst tillgänglig för en ny pool av kunder.

  • Öppna butiker på nya platser: Nya platser kan också vara virtuella, till exempel en webbplats med en webbutik. Detta gör att du kan presentera din produkt för nya kunder på en ny marknad.
  • Rikta in dig på en ny demografi: Identifiera andra grupper som också skulle kunna använda din produkt på liknande sätt som din ursprungliga målgrupp. När du har identifierat en ny marknad kan du annonsera i media som riktar sig till den marknaden eller skapa anpassade marknadsföringskampanjer.
  • Uppmuntra till nya användningsområden för din produkt: Genom att upptäcka och marknadsföra nya sätt att använda dina produkter eller tjänster kan du uppmuntra befintliga kunder att köpa mer. Det kan också hjälpa dig att locka nya kunder som kan behöva dina produkter av olika anledningar.

Alla dessa tillvägagångssätt låter dig utöka din andel av marknaden. Detta ökar inte bara försäljningen, utan det gör också din affärsmodell mer stabil. När du inte litar på bara en typ av målkund är det mer sannolikt att du överlever förändringar på marknaden.

Delta på mässor

En stark närvaro på mässor kan hjälpa dig att få ditt företag att växa och etablera dig som marknadsledande inom din bransch.

Mässor drar folk som redan är intresserade av den typ av produkt eller tjänst du erbjuder. Detta ger dig en möjlighet att direkt marknadsföra dig mot en stor grupp av människor som garanterat är din målgrupp. Mässor ger dig också fördelen av en personlig interaktion, vilket ökar din förmåga att få kontakt med och konvertera potentiella kunder.

Mässor låter dig också nätverka med andra företag i din bransch. Detta öppnar dörren till nya möjligheter, reklamkampanjer och samarbeten.

Att arbeta med andra företag kan hjälpa dig att nå nya kunder och etablera dig på en nationell eller till och med internationell marknad, vilket allt kan hjälpa dig för att få ditt företag att växa.

Erövra en nischmarknad

Om du inte vill expandera till nya marknader eller lägga till nya tjänster till din intäktsström, kan du också få ditt företag att växa genom att vara mycket fokuserad på en enda nisch. Detta ger dig möjligheten att bli en ”stor fisk i en liten damm.”

En nisch är en snävt definierad kundgrupp. Leta efter en delmängd av den större marknaden vars behov inte tillgodoses, och koncentrera dig sedan på att möta dessa otillfredsställda behov på en konsekvent hög och tillgänglig nivå.

För att skapa en hållbar tillväxt, välj en nisch som antingen:

  • Har ett tillräckligt brett intresse, för att din målmarknad är bred och genererar en frekvent försäljning.
  • Låter dig placera dina produkter till en tillräckligt hög prisnivå för att du ska kan överleva med färre försäljningar.

Diversifiera dina produkter eller tjänster

Nyckeln till att få ditt företag att växa genom diversifiering är att bygga på likheter.

Du vill göra en av två saker:

  1. Fokusera på produkter/tjänster relaterade till de du redan säljer som tillgodoser behoven hos de kunder du redan har.
  2. Fokusera på nya marknadssegment med liknande behov och egenskaper som dina befintliga kunder har.

En konstnär kan till exempel också sälja ramar och inramningstjänster. Ett företag som hyr ut mountainbikes på sommaren kan byta till att hyra ut skidor och snöskotrar under vintersäsongen. Genom att implementera små förändringar över tiden så kan du diversifiera dina produkter och nå nya kunder utan att överdriva din verksamhet.

Utveckla franchisingsmöjligheter

Om du har ett framgångsrikt företag och kan utveckla ett system som säkerställer att andra kan duplicera din framgång, kan franchising vara den snabba vägen för att få ditt företag att växa.

Framgångsrik franchising är beroende av att ha ett varumärke med en bred dragningskraft över många geografiska områden, såväl som en affärsmodell som enkelt kan dupliceras.

För att skapa en franchise licensierar du ut din affärsmodell, process och varumärke till franchisetagare som sedan säljer dina varumärkesprodukter och tjänster på sin egen plats, under samma namn som ditt företag. Detta gör att du kan utöka din marknadsräckvidd till nya platser, skapa en bredare varumärkeskännedom och skapa nya intäkter från franchiselicenser och nya platser.

Expandera genom export

Att expandera till internationella marknader kan också vara ett kraftfullt lyft för ditt företags resultat.

Precis som med franchising är detta ett sätt att få ditt företag att växa genom att få tillgång till nya kunder på olika geografiska marknader. Men det kräver också ett stort engagemang av tid och resurser.

Att expandera internationellt kan vara juridiskt komplicerat, eftersom du kommer att behöva hantera restriktioner för handel och tullagar i flera länder. Du kan också behöva en exportlicens, beroende på din produkt och det land du vill exportera till.

Men om du har tid och resurser så kan export av din produkt göra att du kan nå ut till marknader som tidigare var otillgängliga, vilket skapar enorma möjligheter för tillväxt.

Välj rätt tillväxtstrategi för ditt företag

Att hitta rätt tillväxtstrategi beror på vilket stadium ditt företag befinner sig i och vilka resurser du för närvarande har tillgängliga. Tänk på vad du har att investera, såsom pengar, tid, expertis eller personal, såväl som din nuvarande marknad, affärsmål och dina kunders intressen.

Inte varje strategi kommer att vara rätt för varje företag eller tilltala varje företagsägare.

För att starta:

  • Välj en eller två idéer som är lämpliga för ditt företag och dina omständigheter.
  • Skapa en ny affärsplan baserad på den strategin.
  • Sätt riktmärken för tillväxt, utgifter och intäkter.
  • Följ upp dessa riktmärken regelbundet för att övervaka dina framsteg.

Även om du förmodligen inte kommer att uppleva en tillväxt direkt, så kommer du att se framsteg om du fortsätter att implementera din plan systematiskt och konsekvent.

Och om en strategi inte fungerar, så var beredd på att ta ett steg tillbaka, skapa en ny plan och försök igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *